Pages

Friday, May 7, 2010

Ikan Kecil & Air

Suatu hari seorang ayah dan anaknya sedang duduk berbincang di tepi sungai. Ayah berkata kepada anaknya, “Lihatlah anakku, air begitu penting dalam kehidupan ini, tanpa air kita semua akan mati.”

Pada saat yang sama, seekor ikan kecil mendengar percakapan itu dari bawah permukaan air. Ikan kecil itu mendadak gelisah dan ingin tahu apakah air yang diperkatakan begitu penting dalam kehidupan ini. Ikan kecil itu berenang dari hulu sampai ke hilir sungai sambil bertanya kepada setiap ikan yang ditemuinya, “Hai tahukah kamu di mana tempat air berada? Aku telah mendengar percakapan manusia bahawa tanpa air kehidupan akan mati.”

Ternyata semua ikan yang telah ditanya tidak mengetahui di mana air itu. Ikan kecil itu semakin bingung. Lalu ikan itu berenang menuju ke dasar sungai untuk bertemu dengan ikan besar yang sudah berpengalaman. Ikan kecil bertanya kepada ikan besar tentang hal yang sama, “Di manakah air?”

Ikan besar itu menjawab dengan bijak, “Tak usah gelisah anakku, air itu telah mengelilingimu, sehingga kamu tidak menyedari kehadirannya. Memang benar, tanpa air kita semua akan mati.”

Apa erti cerita ini bagi kita?? Manusia kadang-kadang mengalami situasi yang sama seperti ikan kecil, mencari ke sana kemari tentang kehidupan dan kebahagiaan, padahal dia sedang menjalaninya. Kebahagiaan sedang bersamanya sehingga dia sendiri tidak menyedarinya.

~~Renung-renungkanlah ye!!! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright (c) 2010 !Safa Rida Blog. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes and Web Design.