Pages

Friday, May 7, 2010

Belalang

Seekor belalang lama terkurung di dalam sebuah kotak. Suatu hari dia berhasil keluar dari kotak yang mengurungnya dan dengan gembira dia melompat-lompat menikmati kebebasannya.

Di pertengahan perjalanannya, dia bertemu dengan belalang lain, namun dia hairan mengapa belalang itu boleh lompat lebih tinggi dan lebih jauh darinya.

Dengan rasa keliru dan ingin tahu dia bertanya,

"Mengapa kau boleh melompat lebih tinggi dan lebih jauh daripada aku, padahal usia kita hampir sama dan badan aku lebih kurang sama besar je dengan badan kau?" Belalang itu menjawab dengan pertanyaan,

"Dimanakah kau tinggal selama ini? Semua belalang yang hidup di alam bebas pasti boleh melompat setinggi dan sejauh seperti yang aku lakukan."

Saat itu si belalang baru tersedar bahawa selama ini kotak itulah yang telah membuat lompatannya tidak sejauh dan setinggi belalang lain yang hidup di alam bebas.

Itu kisah belalang. Kita pula sebagai manusia, tanpa sedar, pernah juga mengalami hal yang sama dengan belalang tersebut. Persekitaran yang buruk, hinaan, trauma masa lalu, kegagalan, perkataan teman,tradisi, dan semua itu membuat kita terpenjara dalam kotak kecil yang mematahkan potensi kita.

Kita sering mempercayai mentah-mentah apa yang mereka katakan kepada kita tanpa berfikir dengan mendalam bahawa adakah hal itu benar atau benarkah kita selemah itu? Lebih parah lagi, kita sering kali lebih memilih mempercayai mereka daripada mempercayai diri sendiri.

Tahukah anda bahawa gajah yang sangat kuat boleh diikat hanya dengan tali yang terikat pada pancang kecil? Gajah akan merasa dirinya sudah tidak boleh bebas jika ada sesuatu yang mengikat kakinya, padahal "sesuatu" itu boleh jadi hanya seutas tali kecil.

Sebagai manusia kita mampu untuk berjuang, tidak menyerah begitu saja kepada apa yang kita alami. Kerana itu, teruslah berusaha mencapai segala impian yang ingin kita capai. Sakit memang, lelah memang, tapi jika kita sudah sampai di puncak, semua pengorbanan itu pasti akan terbayar. Pada dasarnya, kehidupan kita akan lebih baik kalau kita hidup dengan cara hidup pilihan kita sendiri, bukan dengan cara yang dipilihkan oleh orang lain untuk kita.

pss..~~ni le citer favourite saye!!~~

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright (c) 2010 !Safa Rida Blog. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes and Web Design.