Pages

Thursday, December 16, 2010

Menantu Cemburu Mertua???

Topik hangat malam ni (untuk sesape yang tgk Semanis Kurma kat TV9)
Aku ni biase jarang tengok program ni..tapi ntah cmne leh tengok lak...maybe sebab tajuknye agak menarik kot..
Berbalik pada tajuk tadi, persoalannye, perlu ke menantu cemburu pada mertua???
http://www.emocutez.com

Jawapannye, tepuk dada tanya hati... Semuanya bergantung pada diri sendiri la... Ape yang kite nak adalah ape yang kite usahakan.. Mengikut kata ustaz, sentiasa bertolak ansur, saling memahami serta mengaku kesalahan adalah resepi terbaik antara menantu dan mertua. Terutamanya menantu perempuan dan ibu mertua. hehehe http://www.emocutez.com
Lagi 1, kalau kite dengan mertua, jangan anggap mereka sebagai mertua, sebaliknya anggap mereka sebagai ibu bapa kite sendiri...secara automatik kite akan menghormati mereka seperti ibu bapa sendiri, so, takde cemburu2 lagi looo...betul tak?
Mengikut pengalaman aku yang selama setahun beberapa minggu menjadi menantu (harap berpanjangan), tak pernah pulak rasa macam menantu kalau balik rumah mertua. Layanan sama macam anak sendiri, so, aku tak kekok langsung. rasa macam balik rumah mak sendiri. Alhamdulillah...semoga situasi ni berterusan..

Tips menjadikan kite menantu yang terbaik:
1. Setting niat yang baik
2. Berdoa
3. Saling menghormati & memahami
4. Belajar menerima pendapat mertua
5. Menyayangi mertua sama macam kite sayang ibu bapa sendiri
6. Saling bertolak ansur
7. Menjauhi sifat buruk sangka

Kata orang, kalau kite berkahwin, kite bukan cuma berkahwin dengan suami/isteri, tapi kite turut berkahwin dengan keluarganye... hmm... memang betul ape yang dikata :))
Kepada sahabat2 yang baru melangsungkan perkahwinan dan yang akan melangsungkan perkahwinan dalam masa terdekat ni, selamat pengantin baru!!! :)))

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright (c) 2010 !Safa Rida Blog. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes and Web Design.