Pages

Wednesday, April 6, 2011

Siapa Tak Suka Makan Sayur????

Hai semua!!! Straight to the point, ada siapa-siapa yang tak suka makan sayur???
Orang terdekat aku pun tak suka makan sayur jugak..Siapa?? siapa lagi kalau bukan my hubby..
Dah orang serumah pun tak makan sayur, so, aku pun secara automatik tak masak sayur. Cuma masak lauk pauk saja la... Masak sayur semangkuk pun tak habis sebab makan sorang je. huh!! 

Korang-korang kat luar sana pun mesti mengalami hal yang sama kan? Terutamamya kepada sesiapa yang dah ada anak. Kanak-kanak biasanya tak gemar makan sayur. Termasuklah aku masa kecik dulu..heheh~~Tapi pengambilan sayur dalam setiap hidangan adalah penting untuk kita kan?? Terutama untuk tumbesaran kanak-kanak. Mengikut salah satu artikel berkaitan pengambilan sayur di NutriWEB Malaysia

"Kebaikan sayur-sayuran tidak terhingga. Pertama, ia rendah lemak, kalori dan natrium serta tidak mengandungi kolesterol. Selain itu, sayur-sayuran juga mengandungi vitamin, mineral, serat, karoteinoid dan bahan bio-aktif (dipanggil sebagai bahan fitokimia).
 
Sebenarnya, setiap jenis sayuran mempunyai pakej nutrien yang tersendiri. Maka, setiap jenis sayur-sayuran berbeza dari segi jumlah dan jenis nutrien yang dibekalkannya.

Vitamin dan mineral dalam sayur-sayuran membantu dalam tumbesaran dan perkembangan, membina sistem imun yang sihat dan memelihara kesihatan secara keseluruhannya. Jika anak anda kekurangan vitamin dan mineral yang penting ini, dia mungkin lebih terdedah kepada pelbagai jangkitan dan penyakit.

Serat diet yang terdapat dalam sayur-sayuran membantu membina sistem penghadaman yang sihat dan mencegah sembelit di kalangan kanak-kanak. Karotenoid pula sebenarnya adalah sejenis bahan fitokimia yang boleh melindungi anak anda terhadap pelbagai penyakit kronik."

Di sini, kita dapat lihat betapa pentingnya sayur dalam diet seharian kita kan? Tapi kalau memang tak boleh makan sayur jugak macam mana???

Ha....kat sini aku ada sikit penyelesaian untuk korang-korang, anak-anak korang serta sesiapa yang terdekat dengan korang yang tak suka makan sayur...

Serbuk Jus Daun Gandum Vegi-Vera
Pernah dengar??? Mungkin ramai yang pernah dengar dan mungkin juga ramai yang dah biasa minum.
Memang best produk ni...Mudah dan cepat sebab ini cuma jus yang sedap diminum setiap hari..
Nak campur dengan jus lain atau cuma minum jus ni saja pun boleh.. 

Minuman Serbuk Jus Daun Gandum Vegi-Vera adalah tambahan minuman yang lazat, berkhasiat dan menyihatkan untuk merangsang pemakanan harian kita. Jus daun gandum telah lama dikenalpasti mempunyai kuasa pemberi tenaga dan penyembuhan selain ia adalah pemakanan bernutrisi tinggi yang memberikan simpanan vitamin, mineral, klorofil dan enzim penting.
Juga mengandungi kandungan protein yang tinggi serta asid amino penting dan tidak penting. Dikenali sebagai penyahtoksin yang hebat, Jus daun gandum juga mengandungi flavanoid, vitamin A, vitamin C, vitamin E dan mineral penting seperti zat besi, kalsium dam magnesium. Daun gandum mempunyai kesan antibiotik, antioksida dan anti-keradangan.

Jadi, selain kita dapat khasiat sayur-sayuran, kita juga boleh mengelakkan diri daripada penyakit moden dan mengekalkan kesihatan kita..Cubalah!!!

p/s: Nak order ke? Boleh contact 013-6290371...:)))

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright (c) 2010 !Safa Rida Blog. Design by WPThemes Expert

Themes By Buy My Themes and Web Design.